duminică, 15 februarie 2009

Muc cel mic

Acuma am ajuns acasa de la munca, chit ca e Duminica, ca maine e zi de plati (cu intarziere ca azi e 15), in fine.., am desfacut o bere, poate doua, am deschis televizorul si-au inceput sa curga ideile.Ce scriu nu are legatura neaparat cu taximetria, desi pe noi ne-a lovit primii si ne-au scazut incasarile cu peste jumatate, ci cu criza asta economica de care m-am saturat pana peste cap si m-a scarbit mai ceva ca oule mancate crude. Ba frate, nu mai poti sa arunci o privire sau o ureche nicaieri fara sa te indoape careva cu fel de fel de noi informatii despre criza, ba cu firme care falimenteaza, ba cu someri, ba cu lectii despre cum sa faci economii ca sa treci de criza, ba cu tot felul de furturi, talharii si jafuri comise din saracie, evident din cauza crizei economice mondiale.
Eu cred ca tarisoara asta amarata a intrat in criza fortat, din cauza media care a exagerat si care la randul ei suporta consecintele, ca ti-e dor sa mai vezi cate o reclama pe televizor in ultima vreme.Sa fim seriosi, cum dracu reuseam noi sa mai exportam cate ceva cand noi importam vreo 70% din produsele de larg consum, si daca nu exportam mai nimica atunci pe putinii oameni care mai produceau cate ceva si au ramas fara locuri de munca, chiar nu reusim sa ii asimilam in alte domenii?Pe tot bogatul teritoriu carpato-danubiano-pontic suntem vreo 4 milioane de oameni care muncesc efectiv, deci numarul de oameni posibil afectati de criza e atata de mic incat i-am putea pune pe toti sa ne faca menaj sau masaj la restul si tot nu ar muri de foame.In cluj de exemplu, eu cred ca vreo 80% din forta de munca e in domeniul serviciilor, nu al productiei efective. Si daca noi nu producem nimica, doar vindem ce fac altii, nu ar trebui sa profitam de faptul ca ei nu mai au piata de desfacere si sa luam tot la pret de cacat?O scurta privire in istorie ne arat ca in marea criza economica din perioada interbelica nu toate statele au fost afectate, de exemplu Suedia avea crestere economica egala cu pierderile Americii in procente la PIB.
Si in cazul in care chiar suntem afectati de criza, eu nu cred ca inventivii conationali ai mei, care rezolva orice problema mecanica cu sarma si patentu', nu reusesc sa se reinventeze si sa gaseasca solutii sa-si salveze pielea.
Din alt punct de vedere ma bucur ca astfel ne scapam de uscaciuni.Adica asa-zisii patroni romani s-au obisnuit sa faca profituri uriase fara pic de efort, in sensul ca preturile la orice la noi sunt egale sau mai mari ca oriunde altundeva in lume in timp ce materia prima, taxele si impozitele si forta de munca sunt mult mai ieftine si in directia in care mergem acuma ne-om scapa de toti care au ajuns sa faca bani din greseala.Pacat ca avem si noi de suferit din pricina asta, putinii oameni care suntem dispusi sa muncim, sau n-avem ce face :).
In fine, eu chiar cred ca am putea trai toti 22 de milioane din agricultura (astept bani de la investitori pentru pont) si din bogatiile naturale cu care am fost binecuvantati. Si in cel mai rau caz, cu exceptia unui razboi mondial, o sa dam ceasul inapoi vreo 50 de ani si o sa ne intorcem la tara unde o sa mancam fiecare exact cat producem si tot o sa ne perpetuam vitza.

Un comentariu: